vineri, 22 iulie 2022

Publicat la 7/22/2022 09:40:00 a.m. de

„Sistemul fiscal trebuie să se transforme, pentru a fi eliminate inechitățile!“

Guvernul României a adoptat modificările propuse la Codul Fiscal. Astfel, începând cu 1 august se reduce pragul pentru acordarea facilităţilor fiscale în industria alimentară şi în domeniul construcţiilor și se modifică taxarea contractelor part time. De la 1 ianuarie 2023, se elimină impozitul specific pentru sectorul Horeca, crește impozitul pe dividente de la 5% la 8%, iar microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puțin un angajat. Guvernul estimează că noile modificări fiscale vor aduce în plus la bugetul de stat 1,2 miliarde lei în 2022 şi 10,5 miliarde de lei în anul 2023. 


Deputatul Christine Thellmann a explicat, pentru cititorii Monitorului de Mediaș, care sunt modificările aduse Codului Fiscal și de ce era necesară corectarea acestuia.

Reporter: De ce era nevoie de modificarea Codului Fiscal?

Christine Thellmann: Măsurile fiscale propuse de Guvern sunt o primă etapă din reforma sistemului fiscal din România. Această reformă este necesară deoarece sistemul fiscal trebuie să se transforme, pentru a se elimina inechitățile, facilitățile care și-au îndeplinit misiunea și pentru ca fiscalitatea României să devină în primul rând un sistem mai echitabil. Există, în prezent, aproape 800.000 de angajați în domeniul construcțiilor, agricultură și industrie alimentară care nu plătesc nici impozit pe venit și nici contribuția de asigurări de sănătate. Cu toate acestea, ne așteptăm ca sistemul sanitar public să ne asigure condiții decente de îngrijire a sănătății. Sistemul mai are și alte inechități, date de facilitățile fiscale excesive de care beneficiază microîntreprinderile și cei care derulează activitățile independente, ori produsele/serviciile cu cote de TVA reduse (9%) sau foarte reduse (5%).  Potrivit evaluării făcute de Ministerul Finanțelor, dimensiunea bugetară a tuturor excepțiilor și a facilităților fiscale este la aproximativ 60 miliarde lei, adică peste 12 miliarde euro. În al doilea rând, un sistem mai eficient. Avem încasări bugetare mult mai mici decât alte state europene, din cauza evaziunii și a lipsei digitalizării sistemului fiscal, care nu încurajează conformarea contribuabililor. De exemplu, numai la TVA, deficitul de venit este de circa 35%-37% din ceea ce ar trebui încasat la bugetul de stat, reprezentând circa 7 miliarde euro. Practic, avem pretenții la servicii de calitate în educație, sănătate, siguranța granițelor țării și a persoanelor, un transport eficient, dar ponderea veniturilor fiscale în PIB este de 27%, comparativ cu media de 40% din Uniunea Europeană (mai slabă decât țări din regiune: Polonia 34%, Ungaria 35%, Grecia 38%).

Reporter: Sunt 23 de modificări aduse Codului Fiscal. Era nevoie de toate aceste măsuri acum?

Christine Thellmann: Aceste măsuri provin din cerințele impuse de obiectivele asumate prin PNRR. Dacă le evităm, nu vom putea accesa fondurile europene destinate reformelor instituționale, necesare pentru domeniile de interes vital pentru România. Apartenența la Uniunea Europeană vine cu multe beneficii, dar la schimb cu eliminarea unor dezechilibre, inechități și cu temporizarea cât mai scurtă posibil a unor excepții. În orice țară civilizată, facilitățile fiscale se introduc în momente în care sunt necesare și au un rol bine determinat, iar după îndeplinirea scopului lor, acestea sunt retrase. Știm că nu este un Cod Fiscal perfect, nu este ceea ce ne doream. Dar, într-o coaliție, mai ales într-una în care partidele componente sunt de orientări politice diferite, calea compromisului este cea mai bună soluție pentru ca toate părțile să fie de acord. La negocierile cu PSD, premierul PNL Nicolae Ciucă a reușit să apere cota unică de 16%, care și-a demonstrat succesul în creșterea economică sustenabilă de care România a avut parte de la introducerea ei în 2005, până în prezent. De asemenea, PNL a reușit să obțină o creștere a impozitului pe dividende de la 5% până la 8%, evitând soluția inițială a echivalării cu cota unică de 16% sau varianta dublării la 10%. Codul Fiscal este un proiect legislativ gestionat de Ministerul Finanțelor. Propunerile inițiale și analizele care le-au însoțit au fost elaborate de echipa coordonată de ministrul Câciu (PSD). A fost inițiativa PSD, ca partid care controlează portofoliul Finanțelor, prin ministrul Câciu.

Reporter: Haideți să le luăm pe rând și să discutăm câteva modificări. Crește TVA-ul la 9% pentru HORECA, față de 5% cât era până acum.

Christine Thellmann: Inițial, TVA pentru HORECA a fost de 24%. A fost scăzută la 9%, pentru a încuraja domeniul să se dezvolte, să apară noi hoteluri și restaurante. Apoi a fost scăzută la 5%, pentru a se scoate la suprafață niște venituri nedeclarate. Între timp, piața turismului din România a crescut și se apropie de maturitate. Nu mai este un domeniu care să aibă nevoie de TVA la nivelul minim de 5%. Mai este mult de dezvoltat în turismul românesc, așadar, nici 19% nu este potrivit în acest moment. Cota de 9% este nivelul potrivit. Cota de 5% s-a aplicat în ultimii 4 ani, în care a fost și pandemia. A fost un ajutor dat turismului, pe care l-am prelungit pe durata pandemiei. Acum, misiunea cotei de 5% s-a încheiat, este momentul ca taxarea turismului să reflecte stadiul de dezvoltare în care domeniul se află. Cota de 5% a fost anunțată din start ca o măsură temporară. A fost o excepție, care acum este eliminată. Din perspectiva financiară, acordarea cotei de 5% în loc de 9% este cuantificată la un cost bugetar de 580 milioane de lei anual. Aceste sume nu pot fi observate într-o accesibilitate mai mare pentru populație la aceste servicii și din perspectiva eficienței măsura nu mai poate fi susținută în procedura de deficit excesiv. Din perspectiva europeană, cota de 9% în HORECA este în media europeana a statelor care acorda cota redusă pentru astfel de servicii. 

Reporter: Crește TVA-ul și pentru băuturile cu mult zahăr de la 9 la 19%...

Christine Thellmann: Zahărul este una dintre substanțele care provoacă dependență ușoară și, în cantități mari, pot duce la dezechilibre în organism. Acest zahăr în exces este cauza unor probleme precum obezitatea, diabetul zaharat, diferite afecțiuni ale inimii și alte boli care rezultă de aici. Suntem în topul european al țărilor cu o populație afectată de diabet și de alte boli asociate cu zahărul. Producătorii nu sunt personajele negative în poveste. Nu bagă zahăr în sucuri pentru a îmbolnăvi populația. Bagă zahăr pentru a-și mai îndulci produsul, pentru a-l face mai gustos și pentru a-l crește în preferințele cumpărătorilor. Însă, zahărul se găsește deja în alimentație. Îl putem lua natural, din fructe, de exemplu. Guvernul nu vrea să pedepsească producătorii și nici consumatorii. Dacă băutura este mai scumpă, atunci suma pe care omul o alocă acestor băuturi, atunci când este în magazin, va fi mai mică. Apa la sticlă și sucurile naturale și-au păstrat aceeași TVA. Nu interzicem sucurile cu zahăr, doar încercăm să direcționăm populația spre un consum mai redus de băuturi cu zahăr. Aceste băuturi sunt acum ieftine, ceea ce le face să fie la îndemâna oricui. Copiii și tinerii pot dezvolta apoi probleme de sănătate. Din perspectivă bugetară, această facilitate costă bugetul aproximativ 800 milioane de lei anual. Prin comparativă europeană, statele membre acordă cota redusă în general pentru alimentele definite ca fiind de bază în codul alimentar. Mai mult, în afară de cota generală de TVA, anumite state membre impun și accize (sau taxe suplimentare) pentru astfel de băuturi (Belgia, Finlanda, Franța, Ungaria, Irlanda, Portugalia etc).

Reporter: 5% TVA pentru locuințele cu o suprafață utilă de maxim 120 metri pătrați. Care este explicația?

Christine Thellmann: Până acum TVA-ul era 5% la livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 metri pătrați, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depășește suma de 450.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei. O locuință este un produs ca oricare altul, care ar trebui taxat cu TVA de 19%. Am păstrat o cotă redusă de TVA, de 5%, pentru locuințele mai ieftine și mai mici. TVA de 19%, ar fi încărcat prea mult o familie aflată la început de drum. De fapt, TVA pentru locuințe este de 19%, cu o facilitate pentru cele ieftine.

Reporter: De la 1 ianuarie 2023, impozitul pe dividente crește de la 5 la 8%.

Christine Thellmann: Este la jumătate din cota unică de 16%. Impozitul pe dividende a fost, până în 2016, de 16%. Încă este unul dintre cele mai mici din Europa. Dacă ne comparăm cu Irlanda, unde este 51%, diferența între 5, 8 sau 16 pare nesemnificativă. E recomandat în această perioadă ca banii să fie reinvestiți în companie. Creșterea economică se face prin companii puternice, care stau bine cu banii. Dacă an de an se scot toți banii din casierie, cum mai crește compania? Această creștere este doar un mic semnal dat investitorilor să scoată mai puțini bani din firme și să încerce să crească economia. Mai mulți bani în firmă înseamnă că, la anul, se mai poate deschide un punct de lucru, se mai pot angaja câțiva oameni.

Reporter: Haideți să trecem la impozitarea microîntreprinderilor. S-a decis scăderea plafonului cifrei de afaceri anuale de la 1 milion de Euro la 500.000 Euro

Christine Thellmann: România a avut unul dintre cele mai ridicate plafoane din lume. Chiar și plafonul de 500.000 este unul destul de ridicat. Nu există în Europa un tratament fiscal mai benefic contribuabilului. Facilitatea a permis ca microîntreprinderile să fie utilizate pentru mascarea unor salarii imense, în scopul evitării taxelor pe muncă (aproximativ 10.000 de microîntreprinderi în activitatea de consultanță/management fără niciun angajat, cu venituri medii de aproape 2000 EUR lunar). Unele microîntreprinderi se vor desființa, dar încasările de la buget vor fi înlocuite de impozitul pe profit sau de taxele pentru PFA. Reducerea plafonului afectează doar un număr de aproximativ 20.000 de plătitori de impozit pe microîntreprinderi din aproximativ 800.000 (adică aproximativ 2,5% dintre contribuabili).

Reporter: Crește nivelul veniturilor salariale care pot beneficia de deduceri personale. Vorbim de o măsură socială luată practic?

Christine Thellmann: Măsura prevede faptul că va crește nivelul veniturilor salariale care pot beneficia de deduceri personale de la 3.600 lei brut la 4.550 lei brut, însă cuantumul deducerilor va crește foarte mult și va fi legat de salariul minim, așa încât să avem o creștere a acestora de câte ori vom avea o creștere a acestuia. În prezent, deducerile personale se opresc la un nivel al salariului brut de 3.600 lei. De asemenea, nu sunt corelate cu salariul minim și nu au mai fost actualizate de multă vreme. Motivația este simplă. Este o măsură socială, care îi ajută pe cei cu salarii mici să facă față inflației mari din această perioadă. Atunci când venitul este mic, creșterile de prețuri pot afecta grav bugetul familiei. Astfel, facem ca din coșul de cumpărături al unei familii a cărei întreținere stă în venitul unei singure persoane, să nu lipsească produsele de bază. Cu siguranță insuficient, ținând de context însă cu un impact bugetar foarte mare, de aproape 3 miliarde de lei în minus la buget, actualele constrângeri nu au permis mai mult. Se distribuie acest beneficiu tuturor angajaților, nu doar pentru anumiți privilegiați. Toți angajații sub 26 ani cu salariul sub 4.550 de lei obțin o creștere a salariului net de 38 de lei lunar. Toți angajații cu copii înscriși într-o instituție de învățământ obțin 10 lei lunar în plus salariu pentru fiecare copil.

Reporter: Și o ultimă întrebare. S-a modificat impozitul pentru clădiri rezidențiale și pentru proprietăți nerezidențiale.

Christine Thellmann: Da, vorbim de un impozit între 0,1% pentru clădiri rezidențiale și 0,5% pentru proprietăți nerezidențiale. În cazul grilelor folosite pentru determinarea bazei impozitului datorat de persoane fizice, valoarea maximă pe metru pătrat este de aproximativ 200 Euro, departe de nivelul de tranzacții din marile orașe. Mai departe, sistemul de evaluare utilizat pentru determinarea bazei impozabile utilizată pentru persoane juridice nu ține cont de valorile de tranzacționare ci de valoarea înlocuirii clădirii de nou. Sistemul actual nu reflectă realitatea din teren. Sunt oameni care plătesc impozite foarte mari, deoarece proprietatea lor este situată într-o zonă scumpă, deși valoarea proprietății este mică. Sunt proprietari care plătesc sume nesemnificative, dar au proprietăți care costă imens. Noua grilă se va folosi de prețul pieței, pentru ca impozitele să fie în acord cu valorile reale ale proprietății. 
    Trimite prin e-mail