luni, 19 august 2013

Publicat la 8/19/2013 09:41:00 a.m. de Redacţie

Cum vrem Mediaşul în 2020?

Văzut prin ochii locuitorilor, oraşul pare uneori că stă pe loc, înţepenit în timp, dar un exerciţiu simplu de vizualizare a unor fotografii de acum 5, 6 sau 10 ani ne arată că lucrurile s-au schimbat. Uneori mai mult, alteori mai puţin, în bine sau poate în rău.

Milu OLTEAN
De pildă, vă mai aduceţi aminte de terenul viran pe care acum se înalţă market-uri şi o fabrică germană? Mai ţineţi minte colonia de pe strada Carpaţi? Mai ştiţi cum arăta vechea şcoală maghiară sau stadionul? 
Municipalitatea medieşeană se pregăteşte de elaborarea strategiei de dezvoltare a oraşului pentru perioada 2014-2020 şi, chiar dacă la prima vedere nu pare decât o corvoadă funcţionărească numai bună de umplut sertare, în realitate e vorba de o treabă serioasă, care va marca modul în care lucrurile vor evolua în Mediaş în următoarea perioadă. Sunt multe direcţii în care e nevoie de investiţii şi dezvoltare. De pildă, turismul, unde Mediaşul pare a fi rămas în urmă faţă de alte oraşe sau zone. Dar, în acelaşi timp, nu se poate să nu remarcăm că în ultimii ani oraşul a trecut printr-un amplu proces de refacere a infrastructurii de apă-canal, care în mod logic va fi urmată şi de asfaltarea drumurilor. Probabil că unii şi-ar fi dorit investiţii masive în cultură, educaţie, sănătate şi turism, în detrimentul celor pentru apă-canal sau rutiere. Odată rezolvate chestiunile tehnice, cred că Mediaşul s-ar putea să fie o surpriză plăcută în anii care urmează şi ar putea depăşi clişeul de oraş industrial sau muncitoresc şi, de ce nu, să devină poate un centru studenţesc, un oraş cu valenţe culturale, un oraş care să conteze mult mai mult în turism sau pe harta diferitelor manifestări culturale la nivel naţional. Iar, cu un marketing eficient, tot acest carusel poate să aducă prosperitate şi locuri de muncă pentru medieşeni. Mai mult decât atât, să atragă tinerii spre Mediaş şi să-i ţină aici. Elaborarea strategiei pentru următorii ani trebuie să ţină cont de realităţile de astăzi, care ne arată un oraş niţel îmbătrânit, de unde tinerii evadează spre alte oraşe, un oraş în care, la bursele de muncă, locurile pentru studiile superioare sunt aproape inexistente, iar străzile pustii în week-end. Liniştea şi vântul stingher plimbându-se pe străzi nu vor aduce niciodată nici locuri de muncă, nici bani mai mulţi, nici vreo urmă de speranţă. Un oraş dinamic, în care lucrurile se întâmplă constant şi cu profesionalism, are toate şansele să devină unul prosper. Cred că marea provocare ce stă în faţa Mediaşului este de a deveni dinamic în anii care urmează, iar aceasta poate însemna pariul pe cartea culturii şi a turismului, adevărate locomotive pentru alte oraşe din ţară. Inutil să mai spun că Mediaşul are o serie de atuuri care-i pot aduce schimbarea la faţă: o cetate medievală, locuri frumoase care pot deveni şi mai frumoase, poveşti interesante şi încă destui oameni valoroşi, comori ale cetăţii, care încă iubesc oraşul şi pot face multe lucruri bune pentru el. Cum vrem Mediaşul în 2020? Prosper, cultural, turistic, cu o industrie stabilă, cu locuri de muncă bine plătite, un oraş în care să merite cu adevărat să trăieşti. Numai de noi depinde.
    Trimite prin e-mail