joi, 6 iunie 2013

Publicat la 6/06/2013 08:57:00 a.m. de Anonim

EXCLUSIV! Mediaşul produce echipamente de echitaţie folosite de vedete din întreaga lume

Câţi dintre noi n-am admirat eleganţa cailor în filme ori la diferite concursuri de echitaţie, ţinuta călăreţului sau frumoasele harnaşamente? Sunt şanse foarte mari ca echipamentele de călărie să fie fabricate chiar la Mediaş.


Autor: Milu OLTEAN

De mai bine de 20 de ani, medieşenii Constantin Velicea, tată şi fiu, produc echipamente de echitaţie atât pentru România, cât şi pentru toată Europa, iar produsele fabricate la Mediaş sunt un adevărat brand recunoscut şi respectat printre cunoscători. Iar dacă vorbim despre piaţa aceasta, trebuie spus că pretenţiile sunt mari şi exigenţele ridicate, fapt care face ca brandul medieşean, care s-a impus deja pe piaţă, să fie cu atât mai valoros.

A început pe datorie

Nu se poate ca, dacă ajungi pe strada Valea Adâncă din Mediaş, să nu remarci o casă mare, cu ornamente frumoase sub formă de cai pe faţadă şi o emblemă pe care scrie „Pony“. Aici a început în urmă cu mai bine de 20 de ani povestea unui brand care a crescut în timp şi este, la această oră, unul respectat în domeniul producţiei de echipamente de echitaţie din România şi din Europa. Artizanul brandului, Constantin Velicea - tatăl, are acum 73 de ani şi este consultantul „bun la toate“ al firmei preluate de ceva vreme de fiul său, Constantin Velicea - junior, în vârstă de 39 de ani, cel care a pus umărul la treabă alături de părintele său încă de la începuturi şi care ulterior a dus povestea mai departe. Totul a început în 1990, atunci când Constantin Velicea tatăl, care muncise în domeniul pielăriei mai bine de 30 de ani la fabrica „8 Mai“ din Mediaş, a decis să înceapă o afacere pe cont propriu. Într-o perioadă în care băncile nu se îndurau prea repede să dea credite, Velicea a reuşit să ia un împrumut, iar banii au fost investiţi în amenajarea unui spaţiu de producţie în curtea casei, precum şi în câteva utilaje cumpărate second-hand din Germania. Fabrica a demarat producţia în ’91, dar până atunci, Velicea a lucrat în două camere din casă.

La export

Din atelierul firmei Pony a ieşit, în 1991, prima şa, care a luat calea Germaniei. „De la 16 ani, tata a lucrat în domeniul pielăriei, iar acum mai bine de 50 de ani, tata, împreună cu Theo Sommer, un client din Germania al fabricii de atunci, au început prima dată să lucreze la o şa într-o fabrică în România. A fost o premieră la acea vreme, chiar dacă nu aveau nu ştiu ce experiență. După ’90, tata a discutat cu Sommer şi a decis să lucreze pe cont propriu. Am început cu chingi, frâie, dârlogi, accesorii, iar marea majoritate a comenzilor veneau de la firma Theo Sommer. În ’91, în fabrica din spatele casei am realizat prima noastră şa, iar aceasta a ajuns la clientul nostru din Germania“, povesteşte Constantin Velicea junior. 

De la două camere...

Povestea brandului de succes de acum a început în două camere, cu patru angajaţi şi utilaje la mâna a doua din Germania. N-a fost un lucru deloc uşor ca medieşenii să se impună pe piaţă, dar au fost consecvenţi calității şi lucrului executat cu excelenţă până la cele mai mici detalii. „Am crescut încet, încet, prin muncă şi seriozitate, dar mai ales prin produse de calitate. În acest domeniu, orice rateu te descalifică, exigenţele sunt mari, iar pretenţiile crescute. Ca firmă care te respecţi, eşti obligat să te ridici la înălţimea pretenţiilor clienţilor“, este de părere administratorul afacerii.

... la două spaţii moderne de producţie

După ceva mai bine de 10 ani de la deschiderea fabricii din curtea casei, Velicea era un nume binecunoscut în lumea echipamentelor de echitaţie, iar ca urmare a comenzilor numeroase, şi-a permis încă o investiţie într-un spaţiu de producţie la Moşna. Medieşenii au acum o medie de 50 de angajaţi, două spaţii de producţie şi clienţi din toată Europa. „În anii ’90, eram sub povara creditelor şi luam practic orice fel de commandă pentru a avea rulaj. În urmă cu trei ani, am încheiat de plătit creditele, ne-am retehnologizat şi ne-am axat doar pe produsele rentabile pentru noi. Suntem un brand naţional şi avem un nume şi în afara graniţelor. Sunt mândru că, dacă în România întrebi zece călăreţi despre echipamente, şapte dintre ei te trimit în mod sigur la Velicea“, arată antreprenorul medieşean.

Constantin VELICEA | întreprinzător „Cea mai mare parte a producţiei noastre merge către export, către Germania, Franţa, Austria, Olanda sau Belgia. În domeniul nostru, piaţa se poate spune că este constantă, cred totuşi că piaţa din România este în creştere. Sunt tot mai mulţi iubitori de cai, sunt oameni care investesc în aşa ceva ca hobby şi agrement. Călăritul devine un hobby şi în România.“

Materia primă se aduce din Vest

Pielea folosită pentru produsele firmei medieşene este piele de bovină tăbăcită vegetal, pentru a nu afecta în vreun fel sănătatea calului, şi este adusă din Austria și Germania, tocmai pentru că are o calitate excelentă. Pentru o şa „ca la carte“ sunt necesare o serie de operaţii, în cea mai mare parte executate manual, efectuate de mai mulţi meseriaşi. Unul croieşte după tipar, altul face pregătirea tiparului pentru cusut, alt meseriaş face pregătirea scheletului şeii care va fi mai apoi îmbrăcat în piele, iar altul se ocupă de pulpanele laterale ale şeii sau de confecţionarea pernei pentru şa. Amprenta firmei medieşene este individualizarea „la sânge“ a produselor, astfel încât acestea să fie atât pe mărimea calului, cât şi a călăreţului, iar mai apoi personalizarea modelului ales cu diferite încrustaţii, diferite materiale.

Peste concurenţa chineză

Oferta firmei medieşene este consistentă şi curpinde numeroase tipuri de şei şi articole de călărie. „De mulţi ani de zile am promovat această personalizare. Avem un grătar special pentru măsurarea calului, un mulaj, pe care-l trimitem clienţilor, astfel încât produsul să fie perfect. După ’90 nu se punea accent pe aceste amănunte, se comandau şei şi atât, dar mai apoi oamenii au călătorit în străinătate, au văzut cum stau lucrurile şi au schimbat optica. Pot spune că acesta este avantajul nostru faţă de alte companii din Asia, să zic, care vin pe piaţă cu şei mai ieftine, nici măcar din piele“, se mândreşte Velicea junior.

Şei celebre în lume

În biroul firmei, Constantin Velicea are o serie de exponate, şei şi hamuri, care de care mai arătoase şi mai cochete. Managerul firmei vorbeşte cu bucurie despre toate colţurile lumii în care au ajuns şeile făcute la Mediaş. Un frâu şi un dârlog de la Mediaş au ajuns la Regina Marii Britanii, drept cadou de la preşedintele Traian Băsescu, şeile dintr-o serie a filmului „Highlander“ cu actorul Christopher Lambert au fost făcute tot la Mediaş, la fel ca şi şaua reginei războinice din pelicula „Boudica“. „Întotdeauna mi-au plăcut provocările şi le-am acceptat de fiecare dată, iar atunci când trebuie să faci o şa la cele mai înalte standarde, e o adevărată artă şi provocare. Sunt multe şei de-ale noastre care au ajuns celebre, spre exemplu şeile noastre sunt şi la conacul familiei Kalnoky şi, în mod cert, când vine în România, la dânşii, prinţul Charles călăreşte pe şeile noastre“, susţine Velicea.

Rebranding necesar

În perioada imediat următoare, va începe promovarea produselor firmei sub numele de „Velicea“, pentru a le conferi o amprentă personală mai puternică. „Păstrăm firma «Pony», dar produsele le vom denumi «Velicea», deoarece în aceşti ani ne-am făcut numele mult mai binecunoscut decât firma şi vom opta pentru această schimbare. Păstrăm calitatea, seriozitatea şi profesionalismul, ca şi calităţi care ne-au impus pe piaţă“, conchide Velicea junior.

Cristale Swarovski şi piele de pisică de mare

În 22 de activitate, medieşenii Constantin Velicea, tată şi fiu, au produs în atelierele lor circa 20.000 de şei, cifră care spune multe despre experienţa şi potenţialul firmei medieşene. Personalizarea comenzilor este un domeniu preţuit în atelierele familiei Velicea, astfel încât dorinţele clienţilor reprezintă cuvântul de ordine. Astfel, în atelier se personalizează şeile sau hamurile, inclusiv cu celebrele cristale Swarovski, sau chiar cu piele de şarpe, piele de şopârlă, ori piele de pisică de mare.
    Trimite prin e-mail