vineri, 12 martie 2021

Publicat la 3/12/2021 10:16:00 a.m. de

La ce se uită medieșenii pe YouTube?

Internetul a pus stăpânire pe viețile noastre, astfel că până și distracția s-a mutat în mediul online, unde manelele sunt la mare căutare.
 

De la mic la mare, românii au smartphone și accesează YouTube. Ce caută? În rândul accesărilor după cuvântul „Sibiu” pe această platformă, în vârful piramidei se află clipul unei manele, iar pe locurile următoare găsim muzica populară.
 
Am fost un mare vagabond“

Melodia care s-a bucurat de 3,6 milioane de vizualizări, în topul accesărilor după cuvântul „Sibiu”, este o manea înregistrată la o petrecere din Mediaș: „Ovidiu Rusu – Am fost un mare vagabond, LIVE la Mediaș, jud. Sibiu“. Interpretul își face programul muzical în timp ce invitații la eveniment oferă informații și arată că se simt bine. Numeroși internauți au scris gânduri de apreciere în secțiunea de comentarii, iar 10.000 de persoane au dat like postării. Pare o stare care tinde să devină obicei în vremurile noastre, de a urmări o petrecere online cu invitați necunoscuți, de la o petrecere necunoscută. Nu numai la noi, ci peste tot în lume.
 
„Puișor de la Mediaș“
 
Căutând după cuvântul „Mediaș”, rezultatele sunt aproape identice. Oamenii vizionează în general clipuri pentru divertisment. Iar cele mai accesate sunt cu „Puișor de la Mediaș“, un celebru cântăreț de manele. Clipul oficial al piesei „Pe tine contăm“ conduce în top cu nu mai puțin de 4,9 milioane de vizionări în 3 ani de la postare. De altfel, întreg clasamentul este monopolizat de către interpretul medieșean. Contul administrat de casa de discuri Fero Music Production înregistrează nu mai puțin de 642.000 de abonați.
 
Muzica populară, la mare căutare
 
Cei mai mulți utilizatori ai aplicației YouTube, care caută „Sibiu“, găsesc pe locul 2 în topul vizualizărilor o melodie populară: „Lena Miclăuș - Prin Sibiu prin mărginime“, cu 3,5 milioane de accesări. Urmează Mihaela Belciu & Dorel Savu, cu 2,8 milioane de vizionări la „Ia-mă la Sibiu la tine (Videoclip Oficial) Colaj cântece de ciobănie“ și 2,4 milioane de vizionări la „Ia-mă la Sibiu la tine“. Prin top mai apare și Adi Neamțu – 1,6 milioane de vizionări la „Jiane din Mărginimea Sibiului”, dar și clipul unui vlogger de Food and Travel (Mark Wiens – cu peste 7 milioane de abonați), care a postat un clip despre mici: „Street Food in Romania for Breakfast!! $1.15 ROMANIAN MICI KEBABS!!“.
 
Teatru, dans și muzică simfonică
 
Teatrul Național „Radu Stanca“, Filarmonica Sibiu sau Teatrul de Balet atrag în continuare public, însă numărul celor care urmăresc secvențe din spectacole este redus. Titlul cel mai cunoscut propus de-a lungul anilor de teatrul „Radu Stanca“ - „Faust“ - a atras 115.000 de vizionări, într-un clip de 3 minute și jumătate, postat în 2009 de Adrian Matioc, cu titlul „Faust Purcărete“. În ceea ce privește concertele de muzică simfonică, se remarcă „London Schools Symphony Orchestra - concert la Sibiu („Vara”)“, cu 180.651 de vizionări. Sub conducerea artistică a dirijorului Peter Ash, London Schools Symphony Orchestra concertase pentru prima dată în România, în 2018, la Sala Thalia, bucurându-se de mare succes și în mediul online. Concertul de Anul Nou, din urmă cu două luni, un spectacol de excepție al Filarmonicii sibiene, s-a bucurat doar de 2.872 vizionări (fanii au migrat pe Facebook, unde spectacolul a înregistrat aproape 30.000 de vizualizări).
De asemenea, trailerul oficial al spectacolulului „Lacul Lebedelor“, propus de Teatrul de Balet Sibiu a reușit să strângă 107.000 de vizionări.
Au fost cam cele mai bune performanțe în online ale celor trei instituții de cultură sibiene, pe YouTube, toate cu actori, dansatori și interpreți de excepție.
 
Filme de referință

 
Nici filmele sibiene nu sunt la prea mare căutare în rândul utilizatorilor YouTube. „Sibiu 825“, filmul documentar de 26 de minute, în regia lui Dumitru Budrala, care a produs atâta emoție în rândul sibienilor care l-au urmărit, dar mai ales al celor care s-au născut pe aceste meleaguri și locuiesc acum în străinătate, a strâns puțin peste 141.000 de viziualizări, deși a beneficiat de o intensă promovare. Iar valoarea sa artistică este uriașă. Ceva mai bine stă „Transalpina - Drumul Regilor”, cu 229.543 de vizionări în mai puțin de un an și „Județul Sibiu - Poarta de Sud a Transilvaniei / Sibiu County - The Southern Gate of Transylvania“, cu 243.012 vizionări, amblele filme fiind realizate de Budrala, directorul-fondator al Astra Film Festival. 
GABRIELA OLTEAN | psiholog
 

„În mod evident, internetul a căpătat o valență foarte importantă în ultimul an în viața noastră, am mutat școala online, munca online și o serie de alte activități educative. Dar, pe YouTube, în general, nu cred că lumea caută neapărat acest gen de activități, legate de muncă și formare profesională, ci caută mai degrabă să obțină gratificație imediată, divertisment.  
Oamenii caută și în viață și în spațiul virtual stimuli care să le producă plăcere, satisfacție. În general, fiecare caută ceva cu sens pentru viața lui, ceva care îl stimulează, fiecare se regăsește în ceva.
Nu cunosc exact algoritmul de promovare pe YouTube, dar probabil clipurile cu multe vizualizări sunt mereu scoase în față. E un fel de contagiune, care propulsează spectatorul într-o mare distracție, alături de mulți alți participanți virtuali. Au văzut și ascultat unii ceva, vorbesc despre asta, e musai să văd și eu, să le pot spune și altora cum m-am distrat. Cu cât ceva este mai în trend, mai vizionat, considerăm că merită să-i acordăm timp, pentru că e deja validat și de alte persoane. «Toate sunt la modă acum, ceva exagerat…», vorba cântecului. Când vine vorba de tendințe, e ca în cazul bulgărelui de zăpadă care se rostogolește, devine tot mai mare. Dar asta nu înseamnă că nu există viață în afara lui. Dacă ar fi să cuantificăm valoarea unui act artistic după numărul de urmăritori virtuali, probabil că am închide mulți promotori de cultură. Și am fi așa departe de adevăr!”
    Trimite prin e-mail