vineri, 8 iulie 2011

Publicat la 7/08/2011 12:28:00 p.m. de Redacţie

Nelu Coldea – o viaţă în mişcare

A făcut turul României pe bicicletă, a bătut cu piciorul toate crestele Carpaţilor, aleargă  în fiecare an la maraton şi se ia la întrecere cu oricine la competiţii de mountain-bike. La 55 de ani, medieşeanul Ioan Coldea este un sportiv prin excelenţă, pentru care mişcarea zilnică înseamnă o adevărată filosofie de viaţă.

Autor: Milu OLTEAN

Se spune că sportul formează caractere şi te ţine departe de doctori, iar aceste vorbe sunt pe deplin confirmate de un medieşean care de când se ştie a făcut sport. Indiferent că a alergat, a schiat, a înotat, s-a căţărat pe munţi sau s-a dat cu bicicleta, Ioan Coldea a investit întotdeauna pasiune în ceea ce a făcut. La vârsta la care mulţi se mulţumesc să stea în curtea casei, el nu concepe să treacă măcar o zi fără să facă mişcare. Fără să aibă pretenţia de a face sport de performanţă, se poate lăuda totuşi cu unele reuşite, care în mod sigur nu sunt la îndemâna multora: a făcut turul României pe bicicletă, a făcut drumul de la Mediaş la Bucureşti în 14 ore cu bicicleta şi a luat la pas toate crestele munţilor din ţară, iar de câţiva ani nu ratează maratonul de atletism Sighişoara-Mediaş şi multe competiţii de mountain-bike.

Antrenament zilnic

Ioan Coldea a concurat la Maratonul Medieval
timp de cinci ani consecutiv, iar
acum este cooptat în echipa de organizare
Cum arată o zi din viaţa lui Nelu Coldea? Alergarea sau mersul pe bicicletă sunt nelipsite. „În tinereţe nu pot spune că am făcut intens sport, dar din 2005 am un program zilnic, ori alergare, ori mers cu bicicleta. Senzaţia e extraordinară, mă simt mereu în formă. Corpul meu e setat pentru efort. Dacă vine ora la care alerg, simt că nu mai am stare”, mărturiseşte el. În fiecare zi urcă Hula Moşnei, iar în timpul iernii pedalează pe bicicleta statică. Fără a avea pretenţia că exemplul său îi inspiră pe concitadini, se bucură să constate că medieşenii au redescoperit beneficiile mişcării. „Mă bucur că medieşenii au început să facă sport. Pot să spun că la alergare vin familii, soţ şi soţie, vin femei căsătorite care au copii acasă, dar îşi fac timp de sport. E bine că oamenii au început să-şi facă timp pentru ei şi să iasă la mişcare”, consideră Coldea.

Sport în familie

Spre norocul lui, a avut parte de o soţie iubitoare, care i-a înţeles întotdeauna pasiunea pentru sport şi chiar l-a încurajat să le transmită şi celor două fiice „microbul” mişcării. Chiar dacă vecinii se uitau ciudat la el când mergea în luna mai cu schiurile în spate pentru o tură la Bâlea, sau ieşea în crucea nopţii cu rucsacul în spate, Nelu Coldea nu-şi concepea viaţa fără munte şi mişcare. „Înainte de Revoluţie se lucra sâmbăta şi duminica, iar când prindeam câte o zi liberă îi spuneam soţiei că ies pe munte. Îmi pregătea bagajul şi plecam, uneori mergeam şi noaptea, era palpitant cu lanterna. Întotdeauna mi-am făcut programul în aşa fel încât să nu-mi neglijez familia, dar să am vreme şi de pasiunea mea pentru mişcare. Când fetele Bianca şi Lavinia erau de câţiva anişori, le duceam să înotăm la barajul de la Ighiş, făceam kilometri, unii se uitau cu admiraţie la fetiţe. Şi eu eram tare mândru de ele, mai ales că şi lor le place sportul. Erau vremuri în care unii credeau că-s dus cu pluta, că plec aşa tam-nesam, cine ştie pe unde. Odată i-am luat pe părinţi şi pe toţi ai mei în maşină şi i-am dus la Bâlea. Când am ajuns acolo, n-au mai zis nimic. Se uitau la toată splendoarea naturii şi atunci cred că m-au înţeles”, povesteşte Coldea.

Mediaş-Bucureşti în 14 ore

Una din ambiţiile medieşeanului a fost să străbată distanţa Mediaş-Bucureşti cu bicicleta. Într-o singură zi. Zis şi făcut, în 2004 s-a pregătit şi, într-o dimineaţă, a plecat spre capitală. „Îmi doream tare mult să fac acest traseu, era un pariu cu mine, să văd dacă sunt în stare. Am plecat din Mediaş la 4 dimineaţa şi la 6 seara eram la prima intersecţie din Bucureşti. Am mers pe Valea Oltului, am dormit o noapte în Bucureşti la o cunoştinţă, iar a doua zi m-am întors la Mediaş, am venit pe Valea Prahovei. A fost o reuşită şi am fost bucuros pentru ea”, spune, fără falsă modestie, Ioan Coldea. Cei 330 de kilometri parcurşi într-o singură zi marchează şi acum recordul personal.

Ioan Coldea | sportiv amator
„Secretul longevităţii? O viaţă cumpătată, odihnă, refacere după efort, somn de opt ore. Nu-s vegetarian, dar carnea o las, aşa, mai uşor. Nu-mi amintesc să fi mers cu familia la grătare. Noi mergem în pădure să ne plimbăm, nu să căutăm lemne de foc. Fiecare poate să-şi facă timp pentru mişcare, pentru că aşa nu ai probleme cu greutatea, cu tensiunea sau colesterolul.”

Citiţi articolul integral în ediţia tipărită a ziarului.