joi, 7 februarie 2019

Publicat la 21:20:00 de

Medieșeni în bătălia roboților


În 22-24 februarie, șase elevi de la liceul medieșean „St. L. Roth“, reuniți sub titulatura Code Warriors, se vor număra printre participanții la Campionatul Regional Eliminatoriu din cadrul BRD FIRST Tech Challenge Romania, o competiție de robotică ce reunește tineri din toată țara și de peste hotare.

Elevii au strâns singuri 3.000 de euro pentru piese, au construit un robot, l-au programat pentru diferite operațiuni și abia așteaptă să-și măsoare forțele cu tinerii din țară, pentru calificarea la faza națională de la București și, de ce nu, la faza internațională, din America.

Milu OLTEAN

Când pasiunea se întâlnește cu știința și ambele sunt secondate de elanul și creativitatea tinerilor, dar mai ales de plăcerea de a munci serios și în echipă, rezultatul nu poate fi decât unul pozitiv. O competiție de robotică i-a determinat pe șase tineri de la Liceul Teoretic „Stephan Ludwig Roth“ din Mediaș să-și unească forțele, iar împreună au învățat una dintre cele mai importante lecții din viață: trebuie să ai curaj să vrei și să faci ceea ce crezi. Sau, mai simplu, să-ți urmezi visul.



6+2 pentru o experiență unică în viață

Programul de robotică BRD FIRST Tech Challenge Romania se află la al treilea an de desfășurare, an de an tinerii de la liceele din țară întrecându-se într-o competiție care le pune la încercare abilitatea de a construi un robot, fiecare folosind același kit, și de a-l programa și dirija să execute anumite operațiuni în cadrul unor competiții. Anul acesta, în premieră pentru liceul lor, șase elevi de la profilul mate-fizică s-au înscris în competiție, cu dorința declarată de a aduna experiențe pozitive, care să le fie de folos pe viitor. Echipa Code Warriors este compusă din: Ștefan Bîrsan, Denisa Dragotă, Vlad Veliciu, Mihai Dancu, Constantin Nistor și Maria Morar, ajutați de profesorul de fizică Marius Goșa și informaticianul Alex Musteață. „Eu am descoperit încă de anul trecut școlar acest concurs, dar a fost prea târziu să ne înscriem. În schimb, anul acesta, nu am mai stat pe gânduri. Ne-am strâns patru coechipieri, am discutat cu domnul profesor Marius Goșa, am completat echipa și ne-am pus pe treabă. Am completat portofoliul, l-am trimis la București și am fost acceptați. Greul abia apoi a început”, spune Ștefan.
Elevii sunt în clasa a XI-a, cu excepția lui Mihai, elev în clasa a X-a, și de la bun început au fost atrași de posibilitatea de a încerca experiențe noi. „Liceul nostru este la prima participare, concursul e la a treia ediție, dar e primul an în care s-au înscris și echipe din orașul nostru. (n.a. în competiție este și echipa liceului SNG). Pe noi ne-a atras ideea, concursul este axat pe două componente: una care implică abilități tehnice, construirea și programarea robotului și alta care implică abilități de comunicare, de marketing. Sincer, ne-a atras și conceptul STEM al proiectului, adică posibilitatea de a pune împreună cunoștințe din diferite domenii, precum știință, tehnologie, inginerie și matematică. Chiar ne-am gândit că poate fi o experiență interesantă, din care avem cu toții de câștigat”, este de părere Denisa Dragotă. 

Marketing și PR pentru 3.000 de euro

Dincolo de idee, de parcurgerea etapei și a formularului de înscriere din luna octombrie 2018, elevii de la „Roth“ au avut nevoie și de bani pentru achiziționarea unui kit pentru asamblarea robotului. Terenul de joc, elementele de joc și piesele au fost comandate în America în noiembrie și le-au fost livrate în decembrie. Toate acestea au presupus fonduri, pentru că elevii n-au dorit să profite de grantul oferit de organizatori, fapt care ar fi obligat școala să participe în competiție vreme de 10 ani de acum înainte. „Nu știam cum decurge concursul și nu am vrut să accesăm grantul, care ne-ar fi permis să cumpărăm cele de trebuință. Poate peste câțiva ani, cineva nu o să mai fie interesat, așa că nu ne-am gândit la asumarea unei obligații pentru liceu vreme de 10 ani. Am decis să căutăm noi fonduri și am apelat la sponsori pentru a cumpăra ceea ce aveam nevoie pentru construirea robotului”, spune Maria Morar. Tinerii și-au testat din plin abilitățile de a face marketing și de PR, umblând pe la societățile și firmele din oraș pentru a le prezenta proiectul lor și pentru a obține finanțare. „E destul de greu, faci liste, cauți, umbli să vezi de unde poți obține finanțare, dar e plăcut și interesant să vezi reacțiile oamenilor. Am fost primiți cu entuziasm, a fost interes și ne-am bucurat și de susținerea colegilor, a profesorilor. S-a creat așa o energie pozitivă, liceul ne-a pus la dispoziție imprimanta 3D, profesorii și colegii au fost mereu alături de noi. În general, oamenii au fost curioși de robotică, de ce anume facem și le-am prezentat proiectul cu totul. Le mulțumim tuturor pentru sprijin”, explică Denisa. Aceasta spune că încă sunt în căutare de sponsori, pentru a-și acoperi cheltuielile legate de cazări și deplasare la competiții. 


Arthur, robotul de la „Roth“

Elevii se amuză copios și povestesc că s-au trezit cu un pachet de piese din care trebuiau să construiască un robot. A început o muncă susținută de informare și din efortul susținut al echipei Code Warriors s-a născut Arthur, un robot cu roți, capabil să intre în ring la concurs, pentru a alege singur bilele de cuburi și pentru a se lăsa condus să facă alte operațiuni.
„Ne-au ajuns piesele, dar nu aveam niciun fel de experiență despre ce înseamnă asamblarea unui astfel de robot, ce presupune programarea, așa că ne-am pus pe căutat informații, pe studiat. Am citit despre roboți, ne-am uitat cum fac alții, am adunat informații pentru a înțelege exact cum și la ce să folosim piesele pe care le aveam. Robotul arată acum așa cum îl poate vedea toată lumea, dar până aici a fost multă muncă, au fost idei bune, altele bune la început, dar care s-au dovedit greu de aplicat, au fost ore de programare. Muncă și pasiune”, crede Ștefan. Fiecare pas este gândit dinainte. Uneori erau convinși că e totul perfect, dar  planul a căzut. Au dezasamblat, au asamblat altfel, până au ajuns la ce au dorit. „Fiecare echipă folosește același kit, dar nu o să găsești un robot care seamănă cu altul, fiecare experimentează soluții diferite și găsește idei diferite. Diferența o face creativitatea, piesele pe care ți le imprimi singur la imprimanta 3D, modul în care programezi sau faci anumite operațiuni”, ne-a explicat Maria.

Ore peste ore în laborator

Elevii au crezut în visul lor și nici nu au simțit cum au trecut orele de muncă umăr la umăr pentru a-l face pe Arthur cât mai bun. Practic, în decembrie și în ianuarie, elevii din Warrior Code au stat mai mult împreună și au muncit la robot. După orele de curs, în week-end, în vacanță, uneori chiar până noaptea târziu. „Suntem mulțumiți de munca noastră, dar ne dorim mai mult și mai bine. Deja am progresat față de meciul demonstrativ de la Cluj Napoca, avem idei, avem soluții, care pot să-l facă pe Arthur mai bun până la competiția propriu-zisă de la Timișoara din 22-24 februarie. Ne-am propus să învățăm ceva nou și să câștigăm experiență, ne-am dorit să facem ceva practic, care să ne poată fi de folos și pe viitor, iar acest concurs ne-a dat posibilitatea”, crede Denisa.
 

Emoții înainte de marea înfruntare

Regulamentul concursului spune că fiecare echipă trebuie să participe la cel puțin un concurs demonstrativ, înainte de marea competiție regională, eliminatorie, care va avea loc la Timișoara în 22-24 februarie. La sfârșitul lunii ianuarie, elevii medieșeni l-au condus pe Arthur în ringul de concurs, la demonstrativul de la Cluj Napoca și din 40 de echipe s-au clasat pe locul 12. Mulțumitor, spun ei. „Emoțiile au fost amplificate la competiția demo, pentru că am plecat la 5.30 dimineața spre Cluj, ia la 1 noaptea încă eram în școală și lucram la robot, la ultimele reglaje. Dar toate emoțiile se estompează când vezi că ceea ce ai pregătit de acasă funcționează. Vom participa și la sfârșitul acestei săptămâni la un demonstrativ la Oradea, pentru că ne dorim să avem cât mai multă experiență înainte de concursul eliminator”, spune Mihai Dancu. Meciul are loc într-un ring special și aduce față în față două echipe. Durează 3 minute și este structurat pe două părți, una în care robotul funcționează autonom după un program gândit de elevi, iar a doua, în care doi dintre elevi sunt „șoferii” robotului, ghidându-i acestuia mișcările. Robotul trebuie să plece singur din poziția de start și tot singur trebuie să miște o figură geometrică. Asta în 30 de secunde. Apoi, elevii iau conducerea robotului, care timp de două minute trebuie să ia figuri geometrice dintr-un țarc și să le pună în mijlocul ringului, într-o cutie. Urmează apoi ultimele 30 de secunde din meci, în care robotul este iarăși de „capul” lui și revine în poziția de la start, pe lander.
„Competiția în sine constă în mai multe meciuri, în care robotul funcționează atât autonom, cât și ghidat de doi dintre noi, prin joystick. Punctele se adună atât din plecare și așezarea pe lander, cât și din partea în care robotul este controlat prin joystick, iar la final, echipa care adună mai multe puncte câștigă meciul. Noi la Cluj am câștigat două meciuri și am pierdut unul, dar suntem optimiști pentru demonstrativul de la Oradea și competiția de la Timișoara. Vom vedea ce va fi, dar suntem optimiști și avem încredere în Arthur”, este de părere Mihai. 



Se caută sponsori

Alături de Code Warriors, cu sume de bani, au fost până acum Iquest Cluj-Napoca, Nisal, Bachmann, Farmacia Apotheka, The Bean și Bony Med. Banii au fost folosiți pentru achiziționarea materialelor, dar și pentru cheltuieli legate de deplasări, cazări la competiție. Însă ar mai fi nevoie de bani. Cine vrea să-i sprijine în continuare, o poate face contactându-i la telefon 0754/320.603.



151 de echipe

La startul BRD FIRST Tech Challenge Romania din acest an s-au înscris 151 de echipe de liceeni, dintre care 145 din România și 6 din Rusia, Ucraina și Turcia. După competițiile regionale eliminatorii din 22-24 februarie, Bucureștiul va găzdui în 22-24 martie Campionatul Național. Câștigătorii acestuia vor participa în America la Campionatul Mondial.
    Trimite prin e-mail