vineri, 2 martie 2018

Publicat la 3/02/2018 01:09:00 p.m. de Anonim

„E cel mai promițător debut de an din ultimii zece pentru piața turistică românească”


Ce destinații turistice alegem pentru 2018, cum se mișcă piața ofertelor de turism, de ce nu putem concura cu Turcia și Austria dar și ce atuuri are România pentru a atrage turiști, vă spune Monitorul de Mediaș, care a stat de vorbă cu Radu Diac, managerul agenției de turism „Holiday Leader” și omul din spatele brandului „Călătorește cu Radu”. 


Monitorul de Mediaș: Cum a fost anul 2017, din punctul de vedere al agenţiilor de turism, care au fost tendinţele anului trecut?
Radu Diac: A fost un an incert din cauza problemelor de securitate și schimbărilor politice din diferite zone turistice populare pentru turiștii români și nu numai. A debutat timid, dar în final a fost un an bun, atât pentru operatorii din turism, cât și pentru turiști. Pe de altă parte, a fost și un an zbuciumat din cauza falimentelor unor actori importanți de pe piața turistică din România. Turiștii sunt tot mai reticenți când sunt banii lor în joc, de aceea Holiday Leader vine în întâmpinarea turiștilor cu un brand nou, „Călătorește cu Radu”, care să aducă mai aproape clienții de noi și să confere încredere în persoana care stă în spatele SRL-ului, un garant personal de profesionalism.

Monitorul de Mediaș: Spre deosebire de 2017, ce ne aduce nou acest an în materie de destinaţii şi tendinţe?
Radu Diac: 2018 a debutat în forță, fără doar și poate e cel mai promițător debut de an din ultimii zece pentru piața turistică românească. Tendința este de a rezerva cât mai devreme. Dacă, în urmă cu 5-6 ani, înscrierile timpurii începeau în februarie-martie, în ultimii ani tendința turiștilor este de a rezerva tot mai din timp, pentru a obține un tarif cât mai bun și pentru a găsi disponibilități la hotelurile dorite. În acest an au început să renască destinațiile turistice ignorate în ultimii ani din cauza problemelor socio-politice, cum ar fi Egipt,  destinație care acum zece ani era printre cele preferate de români.

Monitorul de Mediaș: Se spune: „cine se scoală de dimineaţă, departe ajunge”. Se aplică acest lucru şi când vine vorba de programarea unei vacanţe? Sunt oferte mai bune acum pentru lunile de vară?
Radu Diac: Bineînțeles! După cum spuneam, tendința este ca rezervările să fie făcute tot mai din timp, turiștii sunt tot mai atenți la detalii, sunt tot mai bine informați și își aleg destinațiile mai precaut decât o făceau înainte, știu ce vor și doresc tarife cât mai competitive. Aș spune că în proporție de peste 75 la sută turiștii își rezervă concediile pentru a prinde unul din pragurile de Early Booking, din ianuarie, februarie, martie sau aprilie. Acest lucru nu este determinat doar de tarifele reduse oferite, ci și de faptul că în sezon sau înainte cu două-trei săptămâni de perioada sejurului șansele să găsești disponibil la hotelul dorit scad foarte mult.

Monitorul de Mediaș: Ce contează mai mult în planificarea unei vacanţe reuşite, bugetul sau alegerea unor oferte potrivite pentru ce vrei să faci în vacanţă? 
Radu Diac: Planificarea este foarte importantă, aceasta poate influența decisiv reușita sejurului. În planificarea vacanței trebuie să ținem cont de mai multe aspecte: bugetul este unul din factorii cei mai importanți, care determină variantele pe care le putem alege. În funcție de buget putem  determina mijlocul de transport potrivit, zona de interes, categoria hotelului și serviciile incluse. Pe lângă buget, un alt aspect este să conștientizăm ce ne dorim de la un concediu: odihnă, aventură, liniște, să descoperim lucruri, culturi și locuri noi. Un rol important în acest proces îl are agentul sau consultantul în turism, care nu este un simplu vânzător de pachete, bilete și servicii turistice. Acesta are  un rol de consiliere și sfătuire legat de necesitățile și dorințele clienților. Întrebările potrivite adresate clienților sunt foarte importante în determinarea sejurului potrivit. De asemenea, cunoașterea destinațiilor este la fel de importantă.

Monitorul de Mediaș: După TUI și Neckermann, compania Dertour a renunțat şi ea să mai promoveze ofertele românești, iar România a devenit singura țară din regiune care nu mai este promovată în cataloagele marilor turoperatori din Germania. Ce părere ai?
Radu Diac: Aceste știri sunt adevărate, din păcate, dar nu reflectă tocmai realitatea. România nu este pregătită pentru a concura pe piața turistică de litoral, munte sau balneo, cu destinații consacrate. Dacă, în urmă cu 20-30 de ani, tariful mult mai bun era un atu care atrăgea turiștii în Romania, astăzi acest aspect nu mai este de actualitate, deoarece tarfiele sunt cel puțin la fel sau mai mari, comparativ cu destinații similare. Cea mai mare problemă în România este abordarea, în sensul că avem potențial, dar nu știm să-l exploatăm, să identificam oportunitățile și să le eficientizăm. Intrăm în depresie că nu avem un turism montan performant, că la noi nu sunt pârtii, drumuri, că în Austria e așa, că la noi nu este, că pe litoral e așa, la bulgari e mai bine, la turci și mai bine. Da, și care este problema? Nu trebuie să concurăm cu Austria, probabil nici în 200 de ani nu o să ajungem la nivelul lor, cu Turcia la fel. România are un potențial turistic enorm, cultural, sunt sute de mii de turiști care vin în țară pentru a vizita bisericile fortificate, pentru a descoperi ineditul și nealteratul sat românesc, autenticul, natura sălbatică, pentru a descoperi activități, senzații și emoții noi sau demult uitate. Sunt multe variante, dar nu le vedem.

Medieșeanul Radu Diac, de la agenția de turism Holiday Leader, spune că turiștii au început să se reorienteze spre Turcia


Monitorul de Mediaș: „Turismul în România nu merge rău deloc, însă facem lucrurile de nota 8, când am putea să le facem de 10”, a apreciat preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea. Ce părere ai despre această afirmaţie?
Radu Diac: Este foarte adevarată. Sunt foarte multe aspecte care pot fi îmbunătățite în turismul românesc. Mentalitatea, profesionalismul și abordarea angajaților din turism este un aspect la care trebuie lucrat cel mai mult, după părerea mea.

Monitorul de Mediaș: Prin prisma informaţiilor tale, unde au călătorit cel mai mult medieşenii anul trecut?
Radu Diac: Anul trecut a fost unul incert, medieșenii s-au axat în general pe destinațiile populare: Grecia, Bulgaria, litoralul românesc, Turcia, Spania.


Monitorul de Mediaș: Având deja experienţa multor ani în domeniul turistic, unde crezi că îşi vor petrece vacanţele medieşenii în acest an?
Radu Diac: Acest an are o creștere spectaculoasă pentru Turcia, datorită unei oarecare stabilități pe care a cunoscut-o țara în ultimele 6 luni, dar și din cauza unei ușoare creșteri de tarife pe piața grecească și bulgărească. O creștere ușoară, dar sigură, are și Egiptul, o destinație ideală pentru perioadele de extrasezon. 

Monitorul de Mediaș: Suntem în anul centenarului României, am văzut că deja o serie de operatori au inclus în ofertele lor city-break la Alba Iulia, pentru marea sărbătoare de la 1 Decembrie.
Radu Diac: Sincer, nu pot spune că am simțit vreo tendință în acest sens. Centenarul Marii Uniri nu cred să aibă un impact semnificativ în fluxul de turiști străini care vizitează România, iar legat de tendința românilor de a călători în țară, aceasta se desfășoară cu preponderență neorganizat, individual. 

Monitorul de Mediaș: Ce recomandări ai face pentru o familie care are un venit mediu şi care se gândeşte deja la vacanţa de vară?
Radu Diac: Nu cred că este o rețetă sau o recomandare unică, dar cred că, în funcție de preferințe, aș recomanda pentru litoral românesc hoteluri de 3-4 stele din Eforie Nord, Saturn, Olimp, cu demipensiune. Pentru un altfel de litoral, recomand Grecia: Thassos, Halkidiki, insula Evia, destinații inedite și accesibile. De asemenea, pentru iubitorii de munte, recomand Austria, Slovenia, destinații deosebite, care se pot combina cu un sejur la mare în Italia sau Croația.


Monitorul de Mediaș: Vom plăti mai mulţi bani anul acesta pentru concediu, faţă de anul trecut?
Radu Diac: În general, am remarcat o ușoară creștere a tarifelor pe toate piețele turistice, dar nu este una semnificativă.

A consemnat Milu OLTEAN
    Trimite prin e-mail