luni, 4 iunie 2018

Publicat la 20:48:00 de Redacţie

Maghiarii se bat pentru investițiile județului


Deputatul UDMR, Zacharie Benedek, este parlamentarul sibian care cunoaște cel mai bine stadiul marilor investiții în infrastructura rutieră din județul Sibiu. În calitate de membru al Comisiei permanente pentru Transporturi și Infrastructură, Benedek l-a interpelat pe ministrul Transporturilor în legătură cu autostrada Sibiu – Pitești, centura municipiului Mediaș și proiectul privind modernizarea Transfăgărășanului.

Prima întrebare a vizat autostrada către sudul țării. Benedek i-a solicitat ministrului o informare privind stadiul loturilor 2, 3 şi 4 ale autostrăzii Sibiu-Piteşti, precum şi stadiul obţinerii acordului de mediu pentru acest obiectiv de investiţii. „În data de 19 aprilie 2018, CNAIR SA a publicat în noul Sistem Electronic de Achiziţii Publice (SICAP) două anunţuri de intenţie privind demararea următoarelor proceduri de atribuire: 1. Proiectare şi Execuţie Autostrada Sibiu – Piteşti: Secţiunea 1, Sibiu – Boiţa, Lot 2, km 13+170 – km 14+150 şi Secţiunea 2, Boiţa – Cornetu, km 14+150 – km 44+500 Secţiunea 1, Sibiu – Boiţa, Lot 2 are o lungime de 0,98 km şi se situează pe teritoriul judeţului Sibiu. Secţiunea 2, Boiţa – Cornetu are o lungime 30.35 km şi se situează pe teritoriul judeţelor Sibiu (km 14+150 – km 25+200) şi Vâlcea (km 25+200 – km 44+500). Principalele lucrări pe aceste secţiuni prevăd construirea a 9 tunele cu o lungime de 4.95 km, a 51 structuri cu o lungime totală de aproximativ 10.91 km, precum şi consolidarea de versanţi/susţinere corp autostradă pe o lungime de aproximativ 14.000 metri liniari. 2. Proiectare şi Execuţie Autostrada Sibiu – Piteşti: Secţiunea 3, Cornetu – Tigveni, km 44+500 – km 81+900 Secţiunea 3, Cornetu – Tigveni, are o lungime de 37,40 km şi se situează pe teritoriul pe teritoriul judeţelor Vâlcea (km 44+500 – km62+000) şi Argeş (62+000- 81+900). În ceea ce priveşte secţiunea 4, documentaţia aferentă procedurii de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie lucrări se află în stadiul implementării observaţiilor impuse de ANAP. Principalele lucrări pe aceste secţiuni prevăd construirea unui tunel cu o lungime de 1,70 km, a 55 structuri cu o lungime totală de aproximativ 15,77 km, precum şi consolidarea de versanţi/susţinere corp autostradă pe o lungime de aproximativ 5.650 metri liniare“, este răspunsul ministerului.

Licitație pentru Transfăgărășan

Cealaltă solicitare a vizat stadiul reabilitării şi modernizării Transfăgărășanului. Ministerul de resort a comunicat că, în prezent, CNAIR SA a transmis documentaţia aferentă obiectivului „Realizare Expertiză Tehnică Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic Pentru Reabilitarea/Modernizarea DN 7C km 44+000 – km 117+000 (Transfăgărăşan)” către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), în vederea validării acesteia, astfel încât să poată fi demarată procedura de achiziţie publică.

Centura Mediașului – o prioritate imediată, dar fără bani

Parlamentarul UDMR este la curent și cu ultimele detalii din partea Ministerului Transporturilor în legătură cu proiectul privind construcția centurii ocolitoare a municipiului Mediaș. „Strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere este stabilită de Ministerul Transporturilor prin Master Planul General de Transport al României, document strategic aprobat prin Hotărârea Guvernului României nr. 666/14.09.2016, care stabileşte principalele direcţii de dezvoltare a infrastructurii de transport din România pentru următorii 15 ani. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA respectă prevederile MPGT, în concordanţă cu priorităţile stabilite în implementarea programelor asumate prin strategia fiscal – bugetară (bazată pe o politică fiscală prudentă) şi cu limitele bugetare anuale comunicate de Ministerul Finanţelor Publice pentru activitatea de investiţii, repartizate conform Legii Bugetului pe anul 2018 (lege care prevede şi autorizează veniturile şi cheltuielile pe destinaţii şi pe ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, fonduri externe nerambursabile şi activităţi finanţate din venituri proprii). În actualul MPGT nu este prevăzut proiectului de infrastructură rutieră Variantă Ocolitoare Mediaş. Precizăm că, în anul 2009, prin Hotărârea de Guvern nr. 648, pentru obiectivul «Varianta de ocolire Mediaş pe DN 14» (proiect existent în faza Studiu de fezabilitate), au fost aprobaţi indicatorii tehnicoeconomici. În anul 2014 a fost demarată o procedură de licitaţie pentru revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate, cu termen de deschidere a ofertelor în 10.12.2014. În februarie 2016 a fost aprobat Raportul de anulare al procedurii. În urma depunerii unei contestaţii, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins anularea procedurii şi s-a dispus obţinerea unei surse de finanţare şi finalizarea procedurii de evaluare/adjudecare. Nefiind identificată nicio sursă de finanţare, procedura a fost anulată din nou. În data de 10.06.2016, CNSC a respins o nouă contestaţie formulată asupra Raportului de anulare a procedurii, iar procedura a fost anulată în Serviciul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) în data de 13.07.2016. (…) Precizăm că strategia de implementare a Master Planului General de Transport al României se actualizează periodic, astfel încât finanţarea proiectelor pentru infrastructura de transport să se încadreze în creditele de angajament şi creditele bugetare aprobate“, este replica venită de la cabinetul ministrului Lucian Șova.

Speranțe puține

Vestea proastă pentru medieșeni este că autoritățile locale trebuie să facă rost de bani, pe cont propriu, pentru a demara proiectul centurii, așteptat de mai bine de un deceniu. „Având în vedere cele prezentate şi ţinând cont că pentru acest proiect nu există nicio sursă de finanţare, subliniem că autorităţile publice locale sunt eligibile pentru realizarea acestui obiectiv în cadrul Programului Operaţional Regional“, se mai arată în răspunsul Ministerului Transporturilor.

Cosmin PAL
    Trimite prin e-mail