sâmbătă, 10 iunie 2017

Aurul Caspari a renăscut!



Istorie, tradiţie, afaceri cu viţă de vie în toată Europa, vinuri suple şi elegante, toate acestea se leagă la Mediaş de numele familiei Caspari. Căzut în uitare după naţionalizare, brandul Caspari încearcă să recâştige strălucirea de altădată, graţie eforturilor omului de afaceri medieşean Octavian Isailă. „Caspari Mediaş – Renaşterea unei legende” a fost un punct important în programul sărbătorii oraşului, „Mediaş 750”.


Autor: Milu OLTEAN

Se ştiu şi nu se ştiu multe despre familiile care au marcat istoria Mediaşului, se cunosc poveşti care nu sunt scrise în cărţi şi se deapănă amintiri cu miros de toamnă blândă. Una dintre familiile cu o veche tradiţie pe meleagurile noastre şi cu fapte demne de a fi reamintite este şi familia Caspari. De Caspari se leagă o poveste despre viţa de vie, cea atât de frumos desenată pe emblema oraşului. De numele Caspari se leagă tradiţia vinurilor medieşene şi a butaşilor de viţă de vie răspândiţi din Mediaş, în toată Europa. 


O comoară scoasă la suprafaţă 

Descendenţa familiei Caspari este dovedită de documente încă de la 1651. De-a lungul timpului, familia a dat profesori şi preoţi. Familia Caspari a venit în zona oraşului Mediaş la 1751, iar istoria îl consemnează pe Carl Josef Michael Caspari, care la sfârşitul sec. al XIX-lea începe afacerile cu vin şi la 38 de ani construieşte Casa Caspari, pe actuala stradă Honterus. Acesta a avut 6 copii, printre care Friedrich, cel care a dus mai departe afacerile tatălui şi a transformat numele Caspari într-un brand recunoscut în toată Europa. Destinul tragic al familiei a făcut ca afacerea cu viţa de vie să dispară din Mediaş după naţionalizare, iar brandul să fie uitat. Însă lucrurile bune stau liniştite, aşteptând să fie descoperite şi puse din nou în valoare. „Discutăm de o familie care, la începutul anilor 1900, a repopulat Europa cu viţă de vie, prin butaşi de viţă de vie, cu viţe hibride aduse din Statele Unite şi altoite aici, la Mediaş. Mi-am dorit să readucem această poveste oraşului, în aşa fel încât să reuşim să o introducem în circuitul turistic local, naţional şi internaţional. De ce internaţional? Pentru că această familie merită să fie adusă la rangul la care a fost la un moment dat”, a explicat Isailă, la prezentarea de la Casa Schuller. 


Friedrich Caspari, un „artist”

Friedrich Caspari este cel care dezvoltă această industrie de vin la Mediaş. era profesor, viticultor, eneolog diplomat, director al pepinierelor de viţe ale Principelui Știrbey, membru expert al comisiunei viticole săseşti și comisar pentru combaterea filoxerei din Transilvania. „Practic, după 10 ani de comisariat, Friedrich Caspari începe să-şi dezvolte afacerea din pasiune şi ajunge să aibă în Mediaş şi în jurul Mediaşului, încă în 5 localităţi, peste 550 de hectare de viţă de vie şi butaşi de viţă de vie şi peste 1.000 de angajaţi. Probabil, la acel moment, era cel mai mare angajator al oraşului. Odată cu dezvoltarea afacerii, el a început să exporte, cu vagoanele, butaşii de viţă de vie către România, pentru că el atunci era în Imperiul Austro-Ungar, către Austria, Germania, către Rusia şi până la graniţa continentului asiatic”, a povestit Isailă, deţinătorul mărcii Caspari şi al multor obiecte originale ale familiei.

TAVI ISAILĂ | om de afaceri: „Îmi aduc aminte acum 10 ani când am dorit să cumpăr acel imobil, am mers la Maia Caspari să o întreb dacă sunt ceva probleme cu imobilul, mă gândeam la acte, revendicări. «Ce probleme să fie? Tavi, totul e în regulă, înainte de naţionalizare fratele lui era senator, s-a vândut tot şi n-au mai avut ce să ne ia foarte multe», mi-a spus ea.” 



Un vin de colecţie

Tavi Isailă a iniţiat un parteneriat cu producătorul de vinuri Jidvei, care în acest moment mai cultivă din viţele ce se presupune că provin de la familia Caspari, producând circa 14.000 litri de vin Neuburger pe an. Practic, medieșeanul a reuşit să lege brandul Caspari de un vin de pe Târnave, propunând un produs nou, de colecţie, care pune reflectoarele pe un brand medieşean. „În cadrul parteneriatului pe care îl avem, 1.500 de litri pe an de Neuburger o să fie îmbuteliat pentru noi, în realizarea acestor produse care vor fi vândute. Veniturile realizate vor fi investite în renovarea clădirii, realizarea muzeului familiei Caspari şi readucerea adevărului istoric despre familie, în zona turistică. Pe lângă Neuburger, Mediaşul mai avea ceva foarte deosebit, vinul Auriu de Mediaş, care la Caspari se numea Aurul Târnăvii. Este dureros că la naţionalizare în Mediaş a dispărut o industrie, dar sper că prin acţiunile pe care le facem să compensăm, măcar parţial, şi să aducem familia Caspari la locul de cinste pe care îl merită”, a explicat Isailă.


33 de paşi de poveste cu vinuri alese

Seria „zero”, seria prototip de vinuri Neuburger şi Aurul Târnavelor a fost realizată în câte 33 de sticle pentru fiecare vin. Anual vor fi realizate câte 1.500 de sticle din fiecare din cele sortimente, care vor fi scoase la vânzare, într-o prezentare deosebită, atât în ceea ce priveşte cutia, cât şi sticla. „O să realizăm o ediţie de colecţie limitată. În momentul în care vom vinde sticla cu numărul 1.500, nu vom mai avea ce vinde până în anul următor. În data de 15 iunie, vor fi lansate produsele pentru comenzi şi începând cu 1 august o să începem vânzarea efectivă de vin Caspari”, a spus Tavi Isailă. Ca recunoştinţă pentru recuperarea poveştii Caspari, prima sticlă din colecţia prototip merge la Maia Caspari, ultimul descendent al celebrei familii la Mediaş. A doua sticlă a fost primită de primarul Gheorghe Roman, a treia i-a revenit viceprimarului Christine Thellmann, a patra a mers la prof. univ. dr. Gheorghe Bichicean, iar a cincea la profesorul Helmuth Knall, toţi invitaţi la lansarea brandului. „La momentul la care a Tavi a venit şi ne-a propus să includem în programul pe care îl avem pentru 3 iunie şi evenimentul său, am spus că este normal ca orice lucru bun legat de Mediaş să fie scos în evidenţă. Îi aştept pe toţi medieşenii, fie că trăiesc în oraş sau sunt plecaţi, îi aştept cu cât mai multe idei bune pentru oraşul nostru. Îi aştept să stăm la aceeaşi masă şi să încercăm să ridicăm Mediaşul pe un loc pe care îl merită. Sunt convins că împreună, uniţi, reuşim să dăm oraşului ceea ce merită, pentru că avem un oraş frumos şi depinde de noi dacă reuşim să-l facem şi atractiv. Îţi doresc mult succes”, a spus primarul Roman. 


GHEORGHE BICHICEAN | profesor:  „Este meritoriu că Friedrich Caspari a reuşit să dezvolte această industrie, dar ceea ce m-a surprins în mod plăcut era modul în care făcea promovarea, una destul de modernă, cu un mesaj direct. Dincolo de afacerea sa cu butaşi, Friedrich şi-a adus aportul şi la ceea ce înseamnă un vin bun, promovând vinurile sale Neuburger, Riesling sau Aurul Târnăvii. Este un fiu al Mediaşului care a reuşit ca, prin numele lui, să ridice oraşul şi să-l facă cunoscut în întreaga Europă. Este meritoriu şi faptul că Tavi a reuşit «renaşterea unei legende», care merită să intre în circuitul turistic şi comercial.”