vineri, 21 aprilie 2017

EDITORIAL | Turismul, în altă optică


Dacă n-ai chef de veşnicele pomeni şi măriri, dacă eşti saturat de subiectul fugarului Sebi, poţi să vezi altceva: Clujul care găzduieşte Campionatul European de Gimnastică, sau cum casa părintească din Banat a cosmonautului Prunariu devine casă memorială, poţi vedea cum turnurile Mediaşului se pregătesc să întâmpine turişti, ori cum biserica Sf. Margareta e parte din proiectul „Descoperă sufletul Transilvaniei”, alături de alte 51 de biserici fortificate.

Milu OLTEAN
Citeam deunăzi un interviu cu directorul unei companii aeriene poloneze, care remarca faptul că ţara noastră a început să mişte şi să conteze în turism. Iar cu ceva mai multă promovare, ar mişca munţii din loc. În viziunea polonezului, „România are tot ce-și dorește un turist: are hoteluri frumoase, restaurante excelente, orașe frumoase, peisaje frumoase, aeroporturi, însă problema este că nu multă lume știe despre România, ce oferă de fapt România. Promovarea este cel mai important lucru. Pe de altă parte, vedem că România este din ce în ce mai activă”. Personal, cred că polonezul ştie ce vorbeşte, ba mai mult, cred că n-a dorit să ne dea aripi şi a fost niţel mai rezervat când a venit vorba de laude. Poate chiar invidios, aşa, ca să ne umflăm niţel orgoliul. Pentru că, după cum ştim, prinţul Charles a făcut deja propagandă Transilvaniei în toată lumea, iar din acest motiv şi nu numai, pentru încă un an la rând Transilvania este răsfăţata ghidurilor internaţionale de turism, care ne rezervă locuri fruntaşe în clasamentele destinaţiilor. Bucureştiul stă bine şi el la capitolul vizitatori, Braşovul duduie, judeţul Sibiu e şi el în top, alături de alte destinaţii. Nu cred că întâmplător Cluj Napoca găzduieşte, chiar în aceste zile, Campionatul European de Gimnastică, iar dacă ne uităm că în 2019 judeţul Sibiu este Regiune Gastronomică Europeană, iar în 2021 Timişoara este Capitala Europeană a Culturii, putem înţelege că nu suntem chiar invizibili. Ba, din contră, aş îndrăzni să spun. Suntem şi vizibili şi vocali. E drept că, dacă mergem şi pe cele spuse de polonez şi investim mai mult pe promovare, putem rupe gura târgului. Pentru că, încet, încet, ne-am urnit şi am trecut de la faza de a inventaria ce avem, la faza de a face efectiv ceva cu patrimoniul de care dispunem, fie el uman, cultural, social, gastronomic, tradiţional şi de orice fel doriţi. Este clar că nu ajunge să clădeşti şi să stai mai apoi să admiri ce ai clădit. Sau să te bucuri doar că ai salvat de la pieire nişte ruine sau nişte obiceiuri din moşi-strămoşi. E nevoie să faci ceva concret, să pui la treabă tot arsenalul de care dispui şi să intri în joc. Să gândeşti la nivel mare, să ai strategii, să intri în echipă cu alţii, să fructifici potenţialul unei întregi regiuni grupate în jurul unui concept. „Turiștii s-au săturat să vadă Roma, Madrid sau Paris pentru a cincea oară și se orientează din ce în ce mai mult spre centrul și estul Europei sau spre țările baltice, spre locuri noi de văzut”, mai spunea directorul de companie. Bun. Aşa că, puteţi să vă uitaţi cu alţi ochi către Clujul care găzduieşte Campionatul European de Gimnastică, sau cum casa părintească din Banat a cosmonautului Prunariu devine casă memorială, poţi vedea cum turnurile Mediaşului se pregătesc să întâmpine turişti, sau cum biserica Sf. Margareta e parte din proiectul „Descoperă sufletul Transilvaniei”, alături de alte 51 de biserici fortificate. Pentru că merită.