sâmbătă, 30 aprilie 2016

Slujba de Înviere. Ritual religios și rigoare socială

Sărbătoarea Învierii Domnului adună, în fiecare an, mulți credincioși, de la copii la vârstnici, în lăcașurile de cult. Toți vin să ia Lumina Sfântă pe care apoi o vor duce acasă, unii dintre ei rămânând până spre dimineață pentru a asculta slujba specială oficiată de preoți.


În ultimii ani, tot mai mulți tineri vin la biserică în noaptea de Înviere, dar nu toți percep semnificația religioasă a acestui moment, ci doar o asociază cu un motiv în plus de distracție, cea mai mare parte a acestora stând doar să ia lumină, după care pleacă acasă sau în cluburi să se distreze. Desigur, fiecare persoană are libertatea de a sărbători așa cum dorește acest moment, dar există anumite reguli de conduită care trebuie respectate.

Atenție la ținută!

Conform unui studiu realizat în 2014, 20 la sută dintre români au petrecut noaptea de Înviere și Paștele cu prietenii, în cluburi și restaurante. În cazul în care aveți astfel de planuri, în niciun caz nu veți veni la biserică îmbrăcați cu hainele de club. Păstrați fustele sau rochiile mini și bluzele cu decolteuri adânci pentru restaurantul sau clubul unde veți merge să petreceți. La biserică, bunele maniere impun o ținută decentă. „Normal că nu te poți bucura când vezi că, atunci când părintele ne îndeamnă: «Veniți de luați lumină!», atât interiorul bisericii, cât și curtea exterioară sunt arhipline, iar după ce se împart lumina și paștele și începe Sfânta Liturghie, în biserică nu mai rămâne nicio jumătate dintre cei prezenți la început, pentru că sunt nerăbdători să plece acasă să se înfrupte din bucatele gătite cu această ocazie sau cei mai tineri merg prin baruri să se distreze“, spunea un preot într-un articol de pe site-ul ziarullumina.ro, citat de Agerpres.

Comportarea cuviincioasă

Dacă ați hotărât să veniți la biserică doar pentru a lua Lumina Sfântă, ideal este să nu mergeți în mijlocul mulțimii, pentru că veți deranja multă lume atunci când vă veți căuta calea spre ieșire. Stați mai departe, pentru că veți avea ocazia să aprindeți lumânarea/candela de la o altă persoană din apropiere. Aveți mare grijă să protejați flacăra, nu doar pentru a nu se stinge și a ajunge cu ea aprinsă acasă, ci și pentru a evita accidentele – puteți arde pe cineva din greșeală sau neatenție.
Atât aceia care vin la biserică doar pentru a lua lumină, cât și aceia care rămân pentru a asculta Sfânta Liturghie, ar trebui să cunoască anumite reguli legate de oficierea slujbei speciale din noaptea de Înviere, pentru a ști cum să se comporte cuviincios și a evita situații neplăcute cum ar fi aceea de a rosti „Hristos a înviat!“ înainte de a rosti preotul.

Ritualul luminii

Cu puțin timp înainte de miezul nopții, preotul aprinde de la candela de deasupra sfintei mese o făclie mai mare și frumos împodobită, iese cu ea printre sfintele uși și înalță făclia cu ambele mâini rostind chemarea: „Veniți de luați lumină!“. Preotul rostește această chemare de trei ori la rând, îndreptându-se prima dată către credincioșii din față, a doua oară către cei din dreapta bisericii și a treia oară spre cei din stânga. Credincioșii din față se apropie și își aprind lumânările lor de la făclia preotului și apoi unii de la alții. Apoi preotul ia Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce și iese printre sfintele uși, iar înaintea lui merg paracliserii și cântăreții, purtând icoana Învierii, cădelnița și sfeșnice cu lumini aprinse, cântând cu toții „Învierea Ta, Hristoase Mântuitorule, îngerii o laudă în ceruri și pe noi pe pământ ne învrednicește cu inima curată să Te slăvim“, potrivit site-ului crestinortodox.ro, preluat de Agerpres. Clericii se îndreaptă spre ieșirea bisericii, mergând în frunte paracliserii cu sfeșnicele, după ei cântăreții, cu făclii aprinse în mâini, după aceștia diaconii, purtând cădelnițele, apoi preoții cu Sfânta Evanghelie și icoana și la urmă protosul cu Sfânta Cruce. Toți credincioșii ies afară, iar în biserică nu rămâne decât cel care trebuie să aprindă candelele și sfeșnicele. Se închid ușile bisericii.

Momente înălțătoare

Ieșind din biserică, preotul merge la locul din curtea bisericii, unde s-a pus din vreme o masă împodobită conform rânduielilor și se așează pe latura mesei în așa fel încât să fie cu fața spre est. Preotul pune pe masă Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce și icoana Învierii, iar sfeșnicele se așează unul în partea de nord, iar altul în cea de sud a mesei. Apoi preotul primește cădelnița și, ținând în stânga Sfânta Cruce și o făclie aprinsă, cădește Sfânta Evanghelie și apoi pe credincioși. Încetează să mai bată clopotele, iar preotul citește Sfânta Evanghelie de la Liturghia Sâmbetei celei Mari, precizează site-ul crestinortodox.ro. Apoi preotul și toți clericii cântă „Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le“. Încep din nou să bată clopotele și toaca. Preotul ia Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce, iar ceilalți, icoana Învierii și cădelnițele și intră în biserică, cântăreții începând să cânte Canonul Învierii. Preotul intră în altar, punând pe masă Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce.
Preotul începe lucrarea Proscomidiei, iar protosul, luând cădelnița în dreapta, iar în stânga o făclie aprinsă și o cruce, însoțit de diaconi, cădește întâi în altar și apoi, ieșind printre sfintele uși, în toată biserica. Atunci când începe să cădească în naos, spre credincioșii din dreapta bisericii, preotul rostește „Hristos a înviat!“, iar credincioșii răspund „Adevărat a înviat!“. Aceasta se rostește de trei ori la rând.

ÎPS Laurențiu | Mitropolitul Ardealului: „Mântuitorul, Cel Care a primit de bunăvoie suferinţa pătimirilor Sale, astăzi învie şi dă un sens mântuitor oricărei suferinţe de pe faţa pământului, aducând mângâiere şi nădejde pentru tot omul cuprins de necazuri şi încercări. Cu adevărat, Hristos a înviat pentru noi toţi, şi pentru cei ce ne fac bine, şi pentru cei ce ne fac rău; şi pentru cei ce ne iubesc, şi pentru cei ce ne urăsc pe noi! Lumina lui Hristos, care luminează tuturor, să lumineze şi să vindece inimile noastre împietrite de necredinţă, indiferenţă, de robia propriilor patimi trupeşti, de egoism, de mândrie, de vrajbă sau ambiţii deşarte. Aceasta este noaptea şi ziua Învierii Domnului – ziua veşnică pe care a făcut-o Domnul ca să ne bucurăm şi să ne veselim în ea.“

Românii consideră tradițiile de Paște foarte importante

Potrivit unui sondaj recent realizat de IRES, 58% dintre respondenți susțin că tradițiile de sărbători sunt foarte importante pentru ei, iar o treime le consideră importante. De asemenea, 97% dintre cei chestionați obișnuiesc să sărbătorească Paștele, iar aproape trei sferturi susțin, însă, că în regiunea din care provin nu există obiceiuri tradiționale de Paște și doar o cincime afirmă că acest fel de tradiții există, aceștia fiind cu precădere din Transilvania, Banat și Moldova. Totodată, 83% din rândul celor care sărbătoresc Paștele ortodox declară că merg de obicei la slujba de Înviere, iar 87% vor merge și anul acesta. Pe de altă parte, 61% participă și la slujba religioasă din duminica Paștelui, iar 77% declară că vor merge să ia paști de la biserică.