marți, 10 noiembrie 2015

Pionierii medieșeni ai zborului cu deltaplanul


La sfârșitul anilor '80, câțiva iubitori ai zborului au pus, la Mediaș, bazele primului club de deltaplanorism din județul Sibiu. 


Autor: Mircea HODÂRNĂU

Primul club de deltaplanorism din județul Sibiu a fost înființat la Mediaș. Deltaplanul cu care zburau medieșenii a fost construit de către Eduard Binder (mecanic și constructor), iar instructor a fost Ioan Chiriac (Polder). Cei doi au construit deltaplanul în atelierul de mecanică din cadrul Întreprinderii „8 Mai“ (Medimpact), în perioada 1987-1988.


În vizorul comuniștilor

Lucrurile s-au complicat în momentul în care medieșenii au vrut să construiască un deltaplan cu motor. Au cumpărat o elice de la un subofițer de aviație și au construit și motorul. Aflând de intenția tinerilor, cei de la Securitate au intrat pe fir și au distrus motorul, făcând imposibilă construirea aparatului de zbor. La înscrierea clubului, medieșenii au avut din nou probleme, de această dată cu titulatura. Denumirea de „Festina lente” nu a fost aprobată de către forurile sibiene, motivându-se că, în perioada comunismului, nu ai cum să te „grăbești încet”, și atunci s-au decis asupra numelui de Asociația Sportivă „8 Mai” Mediaș. Pentru omologare la nivel național, clubul a trebuit să primească și acceptul pentru utilizarea unor terenuri din zona Dumbrăveni.


Prețul pasiunii pentru zbor

La unul dintre concursuri, desfășurat la Miercurea Ciuc, în anul 1986, Gheorghe Götz, unul dintre fondatorii și instructorii clubului, și-a pierdut viața. Pasiunea pentru zbor și dorința de a concura cu modele mai noi, precum și atingerea unor performanțe, l-au costat viața. Medieșenii au participat la acel concurs cu deltaplanul „Marele Astral”, un aparat de zbor de dimensiuni mari, dar lent în mișcare. Din cauza vântului puternic, medieșeanul a pierdut controlul aparatului și s-a prăbușit. Instructorul de zbor Götz își scria testamentul înainte de fiecare participare la concurs. Această tragedie, însă nu i-a speriat pe colegii săi, care și-au continuat cariera sportivă și au construit alt deltaplan, cu care au participat la alte competiții.

Pasiunea pentru zbor l-a costat viața pe instructorul Gheorghe Gotz

Un alt accident a avut Ioan Polder. Evenimentul a avut loc în anul 1989, în zona Bunloc, Săcele, unde, tot din cauza vântului și a oboselii, instructorul a pierdut controlul deltaplanului și s-a prăbușit de la înălțimea de 500 de metri. Din fericire, medieșeanul a scăpat cu viață și chiar, spre uimirea multora, nu a avut nici măcar o fractură. Polder a intenționat să planeze și de pe vârful Caraiman din Munții Bucegi, cu altitudinea de 2.384 m, dar nu a primit acceptul autorităților.


„Era să mor de teamă și-apoi de bucurie“

În perioada 1987 - 1989, clubul medieșean a participat la patru concursuri naționale de profil, desfășurate la Piatra Neamț, Brașov și Miercurea-Ciuc. Mereu în căutare de zone propice zborului cu deltaplanul, medieșenii cutreierau dealurile din zonă și comunele învecinate. „La ridicat, o rafală de vânt a luat-o peste pomii fructiferi, meri, trecând cu o finețe și eleganță deplină pe sub o linie de înaltă tensiune. Era să mor de teamă și-apoi de bucurie...”,  își amintește Ioan Polder de un zbor al lui Vasile Ciolpan, în zona Izvorul Dorului, din Mediaș. Ciolpan a reprezentant județul Sibiu la concursul de deltaplanorism din 1989, de la Deva. La începutul anilor `90, Vasile Ciolpan a preluat conducerea clubului, având o bună colaborare cu Școala de Maiștri Militari de Aviație din Mediaș.


Peste timp...

Doi mari entuziaști ai zborului cu deltaplanul au fost Kiss Ladislau și Viorel Mărculescu, care au dus, pentru o scurtă bucată de vreme, tradiția mai departe. Cei doi au înființat Aero Club Flamingo Mediaș, ce oferă zboruri de agrement, inițiere de zbor, filmări aeriene și taxi aerian.